środa, 11 listopada 2015

FMC 31, NISS

NISS to bardzo ciekawa technika, która jest jeszcze kłopotliwa dla mnie, ale szczęśliwie coraz lepiej ją rozumiem. Na czym ona polega opisał to Goater na forum. Nie będę zanudzał teorią, której też nie jestem w stanie dokładnie przytoczyć, ale dla mnie jako użytkownika działa to tak: każdy scramble można odwrócić. Robiąc odwrotność scramble'a na ułożonej kostce robimy jakby lustrzane odbicie oryginalnego scramble'a, które ma tę właściwość, że cokolwiek na nim zrobimy daje się przełożyć na normalny scramble. Trzeba to tylko wcześniej odwrócić, bo wszystko jest w lustrze. Lustro lustra to normalny obraz.
A po co to robić? Skoro odwrócony scramble ma te same właściwości co normalny, to może się zdarzyć tak, że na odwrotności wychodzą nam prostsze rzeczy.  Na przykład weźmy taki scramble:
L2 F2 U' L2 R2 D' F2 D2 B2 L2 D' R' D R D' U2 B2 U B' L' U.

Łatwo zauważyć, że robiąc B' U D' B2 można otrzymać blok 2x2x2. Nieźle jak na cztery ruchy. Ale można też zrobić inaczej. Biorę B' U bo to mi robi bloczek 2x2x1 i stosuję do odwrotności scramble'a. A robię to odwracając tę sekwencję i poprzedzając odwrotność scramblea tą odwróconą sekwencją. Odwrotność scramble'a to U' L B U' B2' U2' D R' D' R D L2' B2' D2' F2' D R2' L2' U F2' L2', ale poprzedzona U' B. I łatwo zauważyć, że robiąc B2 mam bloczek 2x2x2 w 3 ruchach - B2 plus ruchy przed scramblem. I to jest właśnie to, o co w tej technice chodzi. Reszta jest już dość prosta.
B2 D F' L' F L F' // powiększam do 2x2x3 i dokładam orientację krawędzi.
B'D  B //

Na marginesie - na odwrotności scramble blok 2x2x1 powstaje w jednym ruchu - wystarczy zrobić B2. I to jest jeszcze jeden z plusów tej techniki, że na odwrotności scramble'a wychodzą rzeczy, których nie ma na normalnym scramblu.

I co dalej. Nic nie widzę, więc odwracam sobie to, co zrobiłem: B' D' B F L' F' L F D' B2 i stosuję jako preruchy do normalnego scramble'a, Zaczynam od początku:
B' U // 2x2x3 i widzę, że mam teraz bardzo łatwą kontynuację. 
D R' D R' // co nam robi f2l bez jednego slota
Kończę lekko badziewnie, ale nie widzę nic lepszego, a nie mam czasu na szukanie dalej. Szczęśliwie początek łączy się dobrze z końcówką wcześniejszej sekwencji.
R' D' R D' R' D R D' // i zostaje 5 rogów do wrzucenia insercjami.

Ale czy to znaczy, że w 14 ruchów mam całe rozwiązanie. Otóż nie. Teraz następuje korekcja. Preruchy, które znalazłem na inwersji doklejam do całego rozwiązania i odejmuję od scrabmle'a, już bez kombinacji. Całość więc wygląda tak:
B' U //
D* R' D R2 //
D' R** D' R' D R D' //
B' D' B F L' F' L F D' B2

Mam więc 23 ruchowy szkielet i 5 rogów do wrzucenia dwoma trzy cyklami. Każdy trzycykl to 8 ruchów, ale jeśli się to nałoży to można kilka ruchów ściąć. Szczęśliwie tutaj są mi znane przypadki Doklejam je w miejsce gwiazdek:
*D R' U' R D' R' U R (-3
** R' D L D' R D L' D'(-5)

I całość:
B' U // 
D2  R' U' R D' R' U D R2 // 
L D' R D L' D2 R' D R D' //
B' D' B F L' F' L F D' B2

Ciekawe jest to, że obserwacja tego rozwiązania przypomina kompletny chaos aż do ostatnich 2-3 ruchów, kiedy nagle to się zaczyna zgrywać.

Ot i cała sztuczka NISSa. Ale cały proces jest dla mnie wciąż mocno zawiły. Nawet pisząc to tutaj i mając w notatniku całość porządnie się zmęczyłem. Muszę to mocno ćwiczyć, to wtedy wyjdzie coś z tego na zawodach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

13.39 Average. Home PB!