wtorek, 31 stycznia 2017

Tutorial do FM przykładowe ułożenia

W gadanym tutorialu do FM, który jest na youtubie dałem przykład ułożenia przy użyciu kilku technik. Dla ciekawych tutaj jest rekonstrukcja. Scramble: F2 D' F2 R2 B2 D' L2 U2 R2 B L U2 L D U2 R2 U B R' U'.  Ja scrambluję żółtym do góry i zielonym do przodu.


Pierwsze ułożenie to klasyczne CFOP:
U' R2 L' U'B D2 // cross i para
U2 R' U' R //f2l
U'B'U' B //f2l, nic specjalnego
R U R'U R U R' // i znowu
L' U' L F' L F L' // i znowu
y2 R' F R U R' U' F' U R y //OLL
L U2 L' U2 L F' L' U' L U L F L2 //PLL R, tej wersji dawno nie używałem, na filmie inna dająca 54 ruchy.

Całość to 50 ruchów, do obejrzenia tutaj: alg.cubing.net

Drugie ułożenie to takie CFOP zmodyfikowane:
U F D R' //blok 2x2x1
L2 U' F //blok 2x2x2 plus para
R' U B2 //blok 2x2x3 i kolejna para
U B' R //f2l-1 i tu wykańczam klasycznym CFOP
U2 R' U R U' R' U R //ostatni slot
R' U' R U' R' U2 R F R U R' U' F' //OLL jak widać kasuje się sporo ruchów , w sumie 7 (pogrubienie)
R2 u R' U R' U' R u' R2 F' U F U2 //i pll Gperm w krótkiej wersji
Całość to 40 ruchów, do obejrzenia tutaj: alg.cubing.net

Trzecie ułożenie jest już próbą zrobienia dobrego FMa z wykorzystaniem doklejonej insercji, więc nie jest najlepsze. Początek jest taki sam:
U F D R' //blok 2x2x1
L2 U' F //blok 2x2x2 plus para
R' U B2 //blok 2x2x3 i kolejna para
U B U2 B' //orientacja krawędzi
U' R' U2 R U //permutacja krawędzie, wszystko za wyjątkiem 4 rogów. Doklejam pierwszy komutator:
U' L D2 L' U L D2 (D R2 D' L D R2 D' L') L' //  i zauważam, że przed ostatnim ruchem można dokleić drugi komutator. Jest on w nawiasie. Dzięki temu kilka ruchów się redukuje (są one pogrubione) i mamy 34 ruchowe ułożenie. Całość: U F D R' L2 U' F R' U B2 U B' R U B U2 B' U' R' U2 R L D2 L' U L D' R2 D' L D R2 D' L2 (34)

Do obejrzenia tutaj: alg.cubing.net.


2 komentarze:

  1. Grzegorzu, świetny przykład i wspaniale rozpisane rozwiązania! Pozwolę sobie jednak dopisać coś od siebie – a nuż ktoś skorzysta :)

    Początek Twojego ułożenia jest rewelacyjny (pierwsze 11 ruchów):
    U F D R' L2 U' F R' U B2

    Dołóżmy jeszcze 2 ruchy, które wykonałeś w drugim rozwiązaniu przedstawionym w poście:
    U B'

    W tym momencie na chwilę się zatrzymajmy i przyjrzyjmy się, jaką właściwie mamy sytuację na kostce. Z jednej strony widać od razu, że jesteśmy o 1 ruch od F2L-1 – wystarczy zrobić ruch R by uzyskać F2L bez jednego slota (na pozycji RBD+RB). Z drugiej strony już w tym momencie mamy tzw. pseudo-F2L-1 – brakuje nam jednego slota (na pozycji FRD+FR) by ukończyć pseudo-F2L.
    Co najlepsze, w tym drugim ujęciu brakujący slot jest 3-ruchowy! Osoby wprawne w budowaniu pseudo-bloków widzą to zapewne od razu, natomiast teraz prześledźmy klasyczne działanie w takiej sytuacji. Ponieważ nasz pseudo-F2L różni się od rzeczywistego F2L-a ruchem R, to potraktujmy ten ruch jako preruch.
    A zatem pomieszajmy kostkę scramblem poprzedzonym preruchem, czyli: R F2 D' F2 R2 B2 D' L2 U2 R2 B L U2 L D U2 R2 U B R' U'
    Po pomieszaniu wykonujemy znaleziony wcześniej początek: U F D R' L2 U' F R' U B2 U B'
    I teraz jak na dłoni widać 3-ruchowca. Wykonajmy go:
    R U R'

    Mamy gotowego F2L-a w 16 ruchach (15 ruchów + 1 preruch). Całkiem nieźle, ale pamiętajmy, że znalezienie zadowalająco krótkiego rozwiązania LL-a to zawsze ogromne wyzwanie w FM-ie. Trzeba się zdać na doświadczenie i pamiętać o lepszych i gorszych praktykach (tak: "lepszych i gorszych", bo nie ma dobrych lub złych praktyk – każda może w pewnych sytuacjach okazać się korzystna, a jednocześnie żadna nie jest receptą na wszystko; to, szczerze mówiąc, reguła prawdziwa dla całego układania FM-a).
    Przykładami dobrych praktyk FM-owych, o których Grzegorz też wspomina na filmie, jest orientowanie krawędzi i układanie ich na swoich miejscach. Korzystnie jest spróbować zrobić to w taki sposób, by w efekcie otrzymać trzycykl rogów. Musimy zatem rozwiązać krawędzie w taki sposób, by "przy okazji" ułożyć jeszcze jeden róg LL-a. W naszym przypadku jest to jak najbardziej możliwe w 6 ruchach:
    F U R U' R' F'

    Trzycykl rozwiązujemy komutatorami i tutaj rozwiązanie byłoby bardzo proste:
    B L B' R B L' B' R'

    Ostani ruch skraca się z preruchem, który oczywiście musimy dopisać na koniec rozwiązania:
    R

    W ten sposób powstaje rozwiązanie 28-ruchowe: U F D R' L2 U' F R' U B2 U B' R U R' F U R U' R' F' B L B' R B L' B'

    Ale hola, hola! Wstawianie komutatora rozwiązującego trzycykl na sam koniec rozwiązania to poważne FM-owe przewinienie. Jednym z kluczy do sukcesu w FM-ie są bowiem insercje, które w rozwiązywaniu trzycyklu rogów sprawdzają się doskonale. Jednak... niekoniecznie w tym przypadku ;)
    Tutaj niestety żadna insercja nie daje rozwiązania krótszego niż 28 ruchów, choć jest parę takich, które dają właśnie 28-ruchowe, np.:
    U F (F' R2 F L' F' R2 F L) D R' L2 U' F R' U B2 U B' R U R' F U R U' R' F' R
    U F D R' L2 (L' D L U2 L' D' L U2) U' F R' U B2 U B' R U R' F U R U' R' F' R

    OdpowiedzUsuń
  2. Grzegorzu, Bardzo Tobie dziękuję za ten przykład. Psuedo bloki lub pseudof2l to jest coś czego nie umiem i co próbuję zrozumieć. Podobnie jak preruchy.

    OdpowiedzUsuń

Square-1. Metoda LIN. Algorytmy